top of page
Search

A Little Bit About Patents (He)

Updated: Jul 22, 2018


על פטנטים ומה שביניהם- או למה פטנט הוא כלי חשוב אך לא הכרחי להצלחה!



כאשר אנו מדברים על להמציא משהו חדש, הדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות זה להגן על הרעיון שלנו לפני שמישהו יגנוב אותו. לפחות זה כניראה מה ששמעתם או קראתם בהרבה מקומות אחרים, "חובה להגן על הרעיון שלכם ופטנט זה הכלי לעשות זאת".


מצד שני אם תשתמשו בחוש העסקי שלכם תוכלו להבין שהרעיון שלכם הוא קודם כל הזדמנות, ורק לאחר מכן המצאה. ולכן הגנה על הרעיון בעזרת פטנט זה דבר שיכול להיות חשוב, אבל לא דחוף, ועל כן ניתן לעשות אותו רק בהמשך הדרך.


לפני שאמשיך, כתב ויתור קצר, כל מאמר שאכתוב על עולם הפטנטים יתחיל בהצהרה הבאה: הכותב אינו עורך פטנטים, ועל כן כל הנאמר במאמר זה הוא דעתי בלבד מתוך נסיון ארוך שנים, ולא בא להביא בשום צורה ייעוץ בנושא פטנטים למי מהקוראים. עכשיו כשהחלק החוקי מאחורינו, בואו נדבר על פטנטים ולמה הם טובים.


העובדה הפשוטה היא שפטנט הוא כלי חשוב, אבל בהחלט לא הכי הכרחי להצלחה. לכן, לפני שאתם משקיעים כסף לא קטן (ואני מדבר על עשרות אלפי שקלים ויותר) בכדי לקבל פטנט, או סכום קטן אך עדיין משמעותי בשלב זה להגשת פטנט זמנית (ניתן רק בארה"ב, ולא אפרט על כך כרגע) ,יש עוד מספר צעדים שכדאי לעשות לפני שאתם מחליטים שזו החלטה עסקית נבונה. הסטטיסטיקה אומרת שרק 3-5% מהפטנטים הרשומים מגיעים לשוק, והמטרה שלכם להיות באחוזים האלו.


אז מהם הצעדים הראשונים האלו שעליכם לבצע לפני,ולמה הצעדים האלו הם קריטיים בכדי לבצע הערכה נכונה לרעיון שלכן כהזדמנות עסקית אמיתית?


שלושת העיקריים הם:

1. הבנה עמוקה של המוצר שלכם והטכנולוגיה עליה הוא מבוסס

2. הבנה עמוקה של שוק המטרה

3. והבנה עמוקה של המתחרים

וכשאני אומר הבנה עמוקה, אני מתכוון לממש עמוקה!


ב- To4C אנחנו מתעסקים בטכנולוגיה, וליתר דיוק בחקר הגישה הטכנולוגית מדעית לפתרון בעיה, כך שאני אתמקד בבעיה הראשונה והיא ההבנה העמוקה של המוצר שלכם והטכנולוגיה עליה הוא מבוסס.


בלי לגרוע מחשיבותם של הצעדים האחרים, אנחנו שמנו לב שדווקא הצעד הראשון שהדגשתי הוא הצעד שרוב היזמים שוכחים לעשות אותו בצורה ממש עמוקה. כניראה אחת הסיבות לכך היא שהגישה הרווחת היא שהפתרון הטכנולוגי תמיד ימצא, אבל בסדרת מאמרים שנפרסם בקרוב אנחנו נציג את העמדה שלמרות שהרבה פעמים זה תאורטית כך, פרקטית גישה טכנולוגית לא נכונה המושתתת על הנחות רעות או חוסר במידע יהיו בדרך כלל הסיבה העיקרית לכישלון המיזם (למרות שזה נראה לפעמים כי הסיבה היא שנגמר הכסף).


אז איך פטנטים, שלפני רגע קצת אמרתי שהמרוץ לקבלתם אינו הדבר הכי חשוב בשלבים אלו, יכולים בכל זאת לעזור?

אובחן, על מנת להבין זאת יש להבין קודם כל למה בכלל הפטנט קיים. המטרה של הפטנט היא לתת לממציא הגנה על ההמצאה שלו וההשקעה שלו בהמצאה זו לזמן מוגבל, כאשר בתמורה להגנה זו ההמצאה מפורסמת ברבים על מנת לקדם את האנושות. הפרסום מתבצע בד"כ לאחר כ-18 חודשים מיום ההגשה של הפטנט ובדרך כלל הרבה לפני שהוחלט אם הממציא יקבל את הפטנט (וזה בקירוב ראשון, המציאות היא הרבה יותר מורכבת ואני לא רוצה לבלבל אותכם בשלב זה).


אז מה זה אומר בעצם? זה אומר שיש לכם מקור מידע אינסופי עם גישה פתוחה לרובו, מקור מידע שאם אתם יודעים להשתמש בו נכון, יכול לעזור לכם לעשות את הדברים הבאים:


א. לקבל הרגשה אם הגישה הטכנולוגית שלכם אפשרית (בהסתייגות מכיוון שמה שמפורסם לא אומר שהוא גם עובד)

ב. לקבל הרגשה על התחרות בשוק

ג. לקבל הרגשה באם ניתן להגן על ההמצאה שלכם, ובאם בכלל ניתן להשתמש בה

ד. להבין קצת יותר לעומק את הגישה הטכנולוגית.


הסיבה שאני משתמש בצמד המילים "לקבל הרגשה" היא שפטנט הוא יצור מוזר שלרוב נכתב ע"י עורכי פטנטים המוסמכים לכך, השפה שלו היא מיוחדת וכך גם הגישה שבה הוא נכתב. לכן ללא עורך פטנטים טוב, לאדם הפשוט אין דרך אמיתית להסיק מסקנות חד חד ערכיות בנושאים הללו, מצד שני לאחר תרגול ולמידה גם אתם יכולים לקבל הרבה "הרגשה" מהפטנטים, וזה ללא השקעה של כסף שבדרך כלל אין לנו בשלבים הראשונים.


במאמר הבא, אפרט קצת יותר על איך לקרוא פטנט, איך לחפש פטנטים, ומה אנחנו יכולים ללמוד מהם- ואנחנו יכולים ללמוד הרבה!


bottom of page